Onderzoekvaardig in Onderwijs

‘Onderzoekvaardig in Onderwijs’ is een 12-stappenplan voor het doen van praktijkonderzoek (practice based evidence) in het primair en secundair onderwijs.

Een goede leerkracht heeft een onderzoekende houding. Om maximaal resultaat uit je leerlingen te halen, zet je deze houding om in goed onderzoek. Een goede onderzoeker word je niet zomaar. Het boek ‘Onderzoekvaardig in Onderwijs’ helpt op een heldere manier iedere student/leerkracht onderzoekvaardig te worden. Onderzoek is een cyclisch proces waarbij de onderzoeker steeds een lijn legt tussen theorie en praktijk en vice versa. Om het proces op een heldere, overzichtelijke manier aan te bieden, gaan we uit van een 12-stappenplan. Het hangt van de situatie van de student/leerkracht af bij welke stap hij begint en eindigt. In de inleiding vind je suggesties hoe je met het boek kunt werken.

‘Onderzoekvaardig in Onderwijs’ is geschreven voor studenten en leerkrachten in het primair en voortgezet onderwijs. Het boek is interessant en inspirerend voor zowel studenten als leerkrachten met diverse vooropleidingen. Het is een overzichtelijk werk voor excellente studenten en voor studenten die extra uitleg en voorbeelden nodig hebben.

De auteurs zijn werkzaam op lerarenopleidingen. Ze bundelden hun jarenlange ervaring in het onderwijs en hun specifieke kennis en vaardigheden met hetzelfde doel als de beoogde gebruiker van dit boek: onderwijsverbetering.